Forum www.Alfa.Radom.pl - Radomski Klub Alfa Romeo Strona Główna

 ciśnienie w oponach

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
piotrek164
Dyskutant
Dyskutant



Dołączył: 11 Lis 2007
Posty: 231
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radom

PostWysłany: Nie 18:50, 18 Sty 2009    Temat postu: ciśnienie w oponach

niekture teorie w tekście ponizej są ciekawe a ogulne zasady na pewno pomogą w eksploatacji ...........

Wystarczy stosować kilka podstawowych zasad dotyczących opon, by wydłużyć okres ich żywotności, zmniejszyć spalanie paliwa, a także zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.

Ciśnienie a spalanie

Zaniżone ciśnienie w oponach w wyraźny sposób wpływa na zawyżone spalanie paliwa. – Ostatnio przeprowadziliśmy test polegający na pokonaniu tego samego dystansu przez dwa identyczne samochody, różniące się ciśnieniem w oponach. Samochód z ciśnieniem zaniżonym o 30% w stosunku do zalecanego miał większy apetyt na paliwo o 0,3 l/100 km – mówi Arkadiusz Przydatek, menedżer ds. trade marketingu w Michelin Polska. Proszę samemu ocenić, czy warto płacić ponad 1 złotówkę więcej za każde przejechane 100 km, albo inaczej – czy warto przepłacać za paliwo na stacji o prawie 20 groszy na litrze – dodaje.

Jerzy Krupa, menedżer opon ciężarowych w Goodyear Polska, dowodzi konieczności pilnowania odpowiedniego ciśnienia w oponach wyliczeniami ekspertów American Automobile Association. – Dowiedli oni, że źle napompowane opony sprawiają, iż średnio na litrze paliwa przejedziemy o kilometr mniej. Dla pełnego baku ta różnica urasta do ponad 50 km. W przypadku aut ciężarowych ważne jest także napompowanie opon stosownie do obciążenia poszczególnych osi – przekonuje przedstawiciel Goodyeara. Ciśnienie w oponach, na których jeździ auto ciężarowe, należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie może powodować szybkie zużycie opon, co z kolei może prowadzić do wydzielania się w oponie nadmiernej ilości ciepła, a w konsekwencji nie tylko zbytniego zużycia paliwa, ale nawet rozerwania opony. Należy pamiętać, by ciśnienie sprawdzać, gdy koła są zimne. Przejechanie nawet niedużego dystansu może zwiększyć ciśnienie w oponach i tym samym przekłamać wynik pomiaru.

Stan bieżnika

Niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach wpływa także na stan bieżnika ogu- mienia. A niewłaściwy stan bieżnika może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dlatego kolejnym obowiązkiem jest systematyczne kontrolowanie stanu bieżnika. Większość opon ma znaczniki zużycia ogumienia w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik. Rozmieszczone są one na całej oponie, w kilku miejscach, na dnie rowków bieżnika. Gdy opona zużyje się w takim stopniu, że którykolwiek ze znaczników będzie na poziomie znajdujących się obok niego żeber bieżnika, oznacza to konieczność wymiany opony.

Nierównomierne zużycie bieżnika oznacza najczęściej niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie. Wpływ na nieprawidłowe zużycie opony może mieć jednak także błędne jej wyważenie lub zużycie elementów układu kierowniczego albo zawieszenia. Efektem tego jest zużywanie się powierzchni bieżnika w postaci karbów i zafalowań jego głębokości. Gdy krawędzie opony są wystrzępione, wynika to najczęściej z niewłaściwego ustawienia zbieżności kół. Opona może zużywać się szczególnie szybko w środkowej części bieżnika. Wynika to najczęściej ze zbyt dużego ciśnienia w oponie. Zbyt niskie ciśnienie zużywa bieżnik na krawędziach opony i ogranicza jej trwałość. Zwiększony opór toczenia zwiększa apetyt na paliwo pojazdu.
Geometria kół

Pojazd ma dobrze ustawioną zbieżność, gdy wszystkie elementy zawieszenia i układu kierowniczego pracują poprawnie, a opona oraz obręcz toczą się prosto i pewnie. Złe ustawienie zbieżności kół może skutkować nierównomiernym zużywaniem się bieżnika. A geometria zawieszenia pojazdu ma także duże znaczenie dla ekonomiki jazdy. – Błędne ustawienie zbieżności kół może mieć drastyczny wpływ na opór toczenia i w efekcie na zużycie paliwa. Średni koszt ustawienia zbieżności może wielokrotnie zwrócić się w zwiększonym przebiegu opon, wydajności i komforcie jazdy – przekonuje Jerzy Krupa z firmy Goodyear.

Opony na porę roku

Producenci opon przyjęli umowną granicę 7 °C jako najlepszy czas na zmianę opon. Warto przestrzegać tego zalecenia nie tylko ze względów bezpieczeństwa. Opona letnia w niskich temperaturach zwiększa opór toczenia, a więc oprócz wpływu na bezpieczeństwo, nieterminowa zmiana opon naraża również na większe rachunki na stacjach paliw.

Firmowe opony

Przed zakupem opon warto policzyć, czy wyższa cena daje szansę na oszczędności podczas eksploatacji. W wielu sytuacjach zakup droższej opony można potraktować jako inwestycję. Opona znanej marki gwarantuje zastosowanie wysokiej jakości mieszanek oraz odpowiednią budowę, które zapewniają m.in. zmniejszenie oporów toczenia, podwyższoną wytrzymałość na pękanie i przebicia, a także równomierne zużycie.

Komentarze

Jerzy Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska
Opony są jednym z najważniejszych czynników wpływających nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na ekonomikę jazdy pojazdem ciężarowym. Szacuje się, że opony mogą mieć wpływ nawet na 1/3 całkowitego zużycia paliwa. Istnieje wiele czynników, które wpływają na zmniejszenie oporu toczenia i zwiększenie żywotności opon. Najważniejszy jest jednak dobór opon w zależności od rodzaju wykonywania pracy przez pojazd. Inne opony powinniśmy wybrać na długie trasy pokonywane z dużą prędkością, a inne – do jazdy po mieście, przy częstym zatrzymywaniu się i ruszaniu.

Arkadiusz Przydatek, menedżer ds. trade marketingu w Michelin Polska
Co zrobić, by jeździć oszczędnie? Trzeba – po pierwsze – świadomie dobierać opony, zwracając uwagę na te, które mają niższe opory toczenia. Michelin, na przykład, oznacza takie opony symbolem "Green X" na boku opony, dając wskazówkę klientowi, że ma do czynienia z produktem energooszczędnym. Po drugie – należy dbać i regularnie kontrolować ciśnienie w oponach, zwłaszcza przed dłuższymi wyjazdami. Jesteśmy w stanie nie tylko sporo zaoszczędzić, ale również zadbać o środowisko naturalne, emitując mniej CO2 do atmosfery.

Krzysztof Brewka, fleet business manager Continental Opony Polska

Warto wydać nieco więcej pieniędzy na opony dobrej jakości, choćby z tego powodu, że mogą one wpłynąć na mniejsze spalanie paliwa. Szczególnie ważne jest, by kupować opony, które dbają o niski opór toczenia, np. HTR2, Longdistance. Sprawa nadpłacenia nie powinna być kryterium liczonym jako różnica kosztu zakupu opony, ale jako tzw. uzysk. Powinna więc być rozpatrywana jako suma kosztu zakupu opon i paliwa oraz odniesiona do przejechanych kilometrów.
(cytat Onet)


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.Alfa.Radom.pl - Radomski Klub Alfa Romeo Strona Główna -> Zrób to sam Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gRed v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin